nedeľa 24. augusta 2014

2. Trvalé, postupné a umiernené zmeny

Ak chceš trvalo schudnúť, musíš urobiť trvalé zmeny

Musím sa hneď na úvod priznať k jednej veci: neverím v universalne platné diety. Môj názor a skúsenosť je taká, že každý človek je iný a musí si nájsť svoju kombináciu zdravej stravy, na ktorej sa bude cítiť dobre, zdravo a vitálne. Koniec koncov každý ma iné potreby a tie musí poznať a pochopiť. Ja jasné že nezdravé polotovary, fast food a presladené nápoje nikomu dobre robiť nebudú.
Je načase aby ste si začali pre seba vyberať len to najlepšie. Aj o tom je mať sa rád a ľudia s nadváhou sa zvyčajne vo velkej láske nemajú. Je načase začať si k sebe nájsť cestu a správať sa k sebe a svojmu telu s úctou ktorú si zaslúži. Pri chudnutí si treba uvedomiť že to nie je nejakú utrpenie a odriekanie si plné zákazov. Mne by iste nebavilo žiť v svete kde NESMIEM toto a tamto. Zato sa cítim veľmi exkluzívne a luxusne vo svete, kde CHCEM pre seba len to najlepšie a ako správna princezná si pre seba vyberám len to najlepšie.  To ste vy. Princezné čo si zaslúžia len to najlepšie. Nie najchutnejšie, nie najlákavejšie ale NAJKVALITNEJŠIE jedlo. Povedzte si: ja môžem jesť všetko, ale ja si predsa pre seba vyberiem len to najluxusnejšie a najlepšie jedlo a nie nekvalytný aj keď chutný sajrajt. Ako to hovorí tá reklama? Lebo ja za to stojím? Jasné že áno. Vy a vaše zdravie za to stojí. Takže až najbližie uvidíte neodolateľné jedlo, no tak sa spýtajte samých seba čo to vlastne je? Kvalita či hnoj? Ak chcete schudnúť, musíte sa mať radi a vyžadovať pre seba len kvalitné jedlo.

Kvalitné určite nie sú polotovary, hotové jedla a plné chemikálií (k čomu sa ešte dostanem).  Tovar nie je jedlo a vy musíte jesť JEDLO. Jedlo je niečo čo rastie (buď je to rastlina čo rastie alebo je to zviera ktoré je rastliny a potom rastie. Znie to samozrejme, ale pravdepodobne nejete ani jedno ani druhé a čo jete sú náhrašky). Ja osobne uznávam striedmosť á jednoduchosť (čo je klúčove slovo a ešte mu venujem jeden celý priestor). Jednoduchosť znamená popri inom, že si vždy radšej vyberiem prvotnú surovinu a tie si potom doma uvarím. Čím je to jedlo menej spravocané na produkt a tovar,  tým lepšie. Naopak ak to jedlo má dlhý zoznam ingrediencií, pričom polovičku z nich neviem identifikovať a druhá polovička začína Ečkom, tak to nechcem lebo ma to nie je hodné a je to záruka sajrajtu. Ja chcem vždy vedieť čo je v tom čo jem.
Chudnutie je proces stávania sa krásnym človekom. Osobne by som ale povedala že najme zdravším a plnším energie. Vitálnejším. Ja som vlastne neschudla lebo som chcela vážiť menej, ja som schudla lebo som si potrebovala vyriešiť zdravotný problém a v snahe nájsť najzdravší spôsob stravy, kila íšli nutne dole. Nemali inú možnosť.  Ono pre mňa krása nie je o rátani kíl a kalórií. Musí to ísť zvnútra a skutočne krásne je neodmysliteľne aj zdravé. Vlastne je to naopak. Ak je to naozaj zdravé, bude to aj krásne ako vedlajší produkt zdravia a dôkaz správnosti. Nechcite len schudnúť. Schudnúť sa dá aj na nevyváženom spôsobe stravovania. Ale to vám za to nestojí. Je rozumenjšie chcieť pochopiť čo je zdravá strava, miesto toho aby ste si robili zoznam toho z čoho sa priberá. Ak chcets chudnúť, musíte jesť. Ale zdravo a vyvážene.

Ja verím v trvalé a postupné zmeny v strave smerom k zdravej strave. Ľudia sa ma často pýtajú čo jem. Nuž čo ja jem je výsledok istého dlhodobého procesu a spoznávania vlastných potrieb. Ja som sa ale tiež jedno ráno nezobudila s tým že toto všetko už nikdy viac. Čím je zmena radikálnejšia tým skôr nám bude cudzia a nezostaneme na nej dlho, s prvotným nadšením klesne aj odholanie pokračovať. S verbou ďaleko nezájdeš, so striedmym rozumom áno. Ja som robila postupné, pomalé ale trvalé zmeny. Čosi som zmenila a počkala si, či tu zmenu zvládnem a ako sa budem cítiť. Ja počúvam moje telo a chcem pochopiť čo mu robí a nerobí dobre. To pre seba musíte urobiť aj vy . Naučte sa so sebou zaobchádzať s úctou a rešpektom ktorý si zaslúžite. Trvajte na kráľovskom zaobchádzaní, keď príde na to ako sa k sebe správate. Spoznajte svoje telo, miesto toho aby ste sa snažili spoznať módne prístupy a diety.

Mám priateľku ktorá dlhé roky žila v Londýne a v štátoch. Je neštastná (nie kvôli krajine kde žila). No roky sa zaoberá a motá okolo stravy a diet a omylne si myslí že ich dôverne pozná. Vyskúšala (bezhlavo) rôzne diety a prístupy od vitariánstva (len surová strava) až po Atkinsonovú dietu (prevaha bielkovin). Viete môj názor je že na oboch schudnete (ak chcete poviem vám z hladiska metabolzimu prečo fungujú). A dodám aj prečo nefungujú dlhodobo: lebo na oboch (tak ako na akomkoľvek nevyváženom extréme)  si podľa mňa len ublížite, ak na ňom ostanete pridlho. Na jednej aj druhej a na mnohých ďalších ľudia naozaj chudnú. Ono to funguje, ale žial na nich aj ľudia umierajú a chorľavejú. To vám príde zdravé? Môžem sem napísať všetky módne diety, väčšinu z nich dôverne poznám a viem vám preto aj povedať prečo nie. Zabudnite na to že sa rýchlo chytíte nejakej diety na istú dobu a potom keď schudnete vrátite sa potichu späť k pôvodnym pohodlným zvykom a chipsom pred telkou. Vážite koľko vážite lebo tak jete a v momente keď sa vrátite k pôvodnej strave, váha vám vyletí späť kde je teraz. Človek nemá jesť na čo ma chuť. Človeku nemá čo komandovať malý uslintaný sval (jazyk). Človek si ma pre seba vyberať to najlepšie a najkvalitnejšie jedlo.

Roky ma fasciuje slovo Jojo efekt. Dáva to človeku pocit, že existuje akýsi tretí vinník, tam vonku. Že to nie on sa zas vyžral na pôvodnu váhu, to tej zlý a škaredý ujo jojo efekt. Že kým sme sa mi nedívali, ten nespratník nám zas našil naspäť to sadlo aj s úrokom. No to víš, že jo. Trt makový jojo efekt! To vy a vaše smiešne presvedčenie, že na chvíľku zaťnem zuby aby som schudla a potom sa nerušene vrátim k jedeniu toho čo mi hrdlo ráči. To vy a vaša pohodlnosť ste jojo.

Jojo efekt neprežije v svete kde robíte trvalé, postupné a umiernené zmeny v strave. Ak už urobíte zmenu v snahe schudnúť, nech je to navždy. Nič iné nemá zmysel, lebo akákoľvek dočasná zmena je kontaminová jojo efektom. Priberiete. Nie hneď, ale v momente keď sa vrátite k tomu ako jete teraz, budete vážiť rovnako ako vážite teraz. To je matematika. Človek váži podľa toho čo a koľko je. Čo vás teda vedie k záveru že môžete jesť nekontrolvaone a vaša váha bude cudne klesať? Bude sa rozrastať ako váš apetít. Prečo chcete sám so sebou (a svojim telom) vybabrať? Nakoniec ono vybabre s vami.

A nie, keď už ste sa dočítali až sem a máte potrebu si povedať: to je namáhave, kašlem na to. Vedzte že to kašlem na to znamená že si ničíte zdravie. A problém so slovom poškodzuješ si zdravie je, že netušíte o čom je reč, lebo je to niečo abstraktné a vzdialené s čím nemáte skúsenosť. A keď pochopíte o čom hovorím, bude už neskoro. Zdravý človek nemá predstavu o čom je choroba a akosi si naivne myslí že keďže doteraz všetko išlo hladko, pôjde to tak naveky bez ohladu na to čím sa láduje. Veď to mu preda potvrdila jeho vlastná skúsenosť. Doteraz jem, čo chcem a nemám problém, čo ma vedie k neotrasiteľnej viere a záveru že nech si humpľujem moje tel o ako chcem, ostanem nedoktnuteľný.
Skvelé sloveso je Podkopávať. Predstavte si človeka čo si pohodlne stojí na podpkopanom teréne a ignoruje tú pripepasť nad ktoru stojí. Lebo veď doteraz do nej ešte nezletel a to ho usituje v tom že sa ho to netýka. To ste vy ak jete sajrajt a to nezdravé na čo máte chuť. Či si myslíte že vysoký cholesterol je niečo vrodené? Alebo že vysoký cukor v krvi ste zdedili? Že za to môže niekto iný? Že môžete nerušene jesť nezdravé jedlo a sajrajt a telo si to nevšimne? Telo vás vidí a skôr či neskôr vám predloží učet za vašu vlastnú lenivosť.

Druhá vec je, že je zbytočné porovnávať. Moj dedko veľmi rád jedol oškvarky a loj a dožil sa 86 rokov. Viete k tomu môžem povedať toto: keby môj dedko žil dnes a jedol našu nakvalitnú stravu, obklopený chemikáliami a znečistením, pochovaný dnešným stresom, sotva by tú 86ku dal. Môj dedko jedol kvantum surovej zeleniny z vlastnej záhady. To asi ľudia v paneláku nemajú, čo? Narodil sa a výrastol na Spiši v čase keď vzduch a voda bola iná. Ja som Blaváčka a nebudem sem písať aký vzduch formoval moje pľúca kým rástli. Moj dedko mal pokojný a jednoduchý život, bez širokého výberu ktorý nás bombarduje a stresuje dnes. Nemyslím že treba písať o rýchlosti akou dnes "žijeme". Napíšem radšej, že sa treba na veci dívať komplexne. Keď budete jesť toľko zeleniny ako môj dedko, a toľko sa hýbať ako on (on v zime na snehu chodil bosími nohami), tak si tie škvratky kľudne dajte a nič vám neurobia. Opakujem viac ako diety, musíte poznať potreby svojho tela a musíte poznať seba a svoju realitu a v nej robiť trvalé zmeny k lepšiemu. 

Viac info najdete tu, staci sa pridat: https://www.facebook.com/groups/evkinechudnutie


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára