utorok 26. augusta 2014

3. Zvyk, zlozvyk a návyk



Zvyk je železná košela, sa hovorí. Ja mám pocit, že v istých prípadoch zvyk je rozťahaná košela veľkosti XXL – to preto aby sa do nej nerušene zmestilo to naše tučnučké JA.
Ako som už písala, váha je produk našich zvykov a návykov. To je dobrá správa, lebo zvyk je košela ktorú s trochou snahy je možno prešiť silou vôle. Čo a ako jeme a čo nám chutí je tiež do veľkej mieri o zvyku a zautomatizovanej voľbe (často nevedomej a neuvedomelej) ktorá sa dá zmeniť.
To čo robíte sú z veľkej časti práve zvyky. Je to zautomatizovaný vzorec ktorý treba prepísať na pre vás výhodnejší vzorec, ak chcete aby kilá išli dole. Keď nájde adekvátne uspokojivú náhradu, máte slušnú šancu že schudnete a už nepriberiete.
Presne tak, náhradu. Ja vám nič nemienim odopierať. Chudnutie predsa nemôže byť o odopierani si, ale o trvalej úprave toho čo robíte zle. Ja chcem aby ste si našli zdravú alternatívu a aby ste pre seba chceli len to najlepšie. 

Na druhej strene musím povedať, že keď je reč o zvykoch, všetko sa komplikuje. Zabudnite prosím na to, že zmeniť zvyk je malina. Že na pár dní si zopakujete nejakú rutinku a rýchlo rýchlo tým prepíšete svoje pohodlné ja. Veľa ľudí hľadá recept na to, ako rýchlo zmeniť svoje zlé navýky. Pravda je, že je to komplikovanejšie. Musíte pochopiť ako zvyky fungujú.
Viem, som protivne otravná a neoriginálna a mám zlý marketing. Mala by som vás nalákať na sladké reči a nablízkané prísluby poliate čokoládovou polevou. A ja tu straším s náročným procesom, čo navyše zaváňa námahou a úsilým. Je mi ľúto, nemám magický lektvar čo z vás medzi dvoma reklamami spraví vylepšeného človeka. A keby som amala, o niečo neskôr by ste boli zas späť kde ste teraz.
 Ja chcem aby ste konečne dosiahli svoj sen, lebo mať pekné a zdravé telo je niečo čo je dosiahnuteľné. Je to realizovateľné. Je to niečo čo možete pokojne dosiahnuť, ale musíte vyzvať na súboj svoju pohodlnosť. Vaša pohodlnosť je vlastne druhé meno pre tuk. Pekne sa pozrite na tu huspeninu čo sa na vás hompála. Vidíte ju? Dobre! To je prosím pekne zhmotnená pohodlnosť prevedená v zvyk. To je to čo vám hovorí: chcem to rýchlo a bez bolesti. Nechce sa mi...to z vás hovorí váš tuk, ktorý by úsilie o zmenu a námaha vyrušila v raste. A on chce rásť a množiť sa. Nechce byť eliminovaný. A k tomu aby na vás pekne kysol potrebuje pohodlie a pokoj. Čo ma privádza späť k zvykom a zlozvykom...

KROK JEDNA: Zabehaná RUTINU
Premýšľam nad tým slovom zabehaná. Rutina je pohodlná a zautomatizovaná skratka ktorú potrebujeme aby sme si ulahčili život. Je to skvelý sluha (ak ho vychováš a správne nastavíš) ale desne nebezpečný pán (ak sa ňou bezrozmyslu necháš riadiť). Rutina nie je nič iné ako opakujúci sa kruh, zločený z troch časti :
1. Prvotný impulz či potreba.
2. Zautomatizované odpoveď, riešenie.
3. Odmena, teda vyriešenie potreby.
Dám vám príklad. Povedzme, že máte zvyk poobede si dať niečo sladké ku káve či čaju ako odpoveď na vašu chuť na sladké. Ide to automaticky a je to rutina, ktorá vás stála pár kíl navyše na zadku.
Možno si vramci zápalu pre zmenu dospelo priznáte, že koláčik si môžte aj odpustiť (a v duchu keď sa nik nedíva si sľubujete, že keď budete mať postavu ako prútik tak sa ku koláčiku vrátite). A teraz si myslíte že ste si vyriešieli problém so sladkým. Pekne ste sa zaťali a odhodlane ignorujete zvádzanie čokoládky. Vlastne pravdepodobne je to skôr akýsi boj na kolá, kde raz vyhrá vaše odhodlano zaťaté ja a raz pôžitkárske, na sladké majúce chuť, ja. V tom prípade sa na chvíľu cítite úžasne dobre a následne previnilo a v snahe to odčiniť sa zastrájate a chlácholite svoj pocit viny prísľubmi o tom, že od zajtra to už bude iné a dokonalé.

KROK DVA: Skutočný vinník – neuspokojená potreba.
Ak chcete učiniť trvalú zmenu, prvý krok je identifikoť čo spúšťa váš zlozvyk. Nie čo, ale prečo to vlastne robíte. U väčšiny návykov je rutina (správanie, ktoré chcete zmeniť) najviac zrejmý aspekt ale nie je to ten aspek ktorý potrebuje zmenu. Je to len dôsledok, no vy potrebujete pochopiť čo je podtým, čo je prvotný impulz.
Je ale náročné odhaliť prečo niečo chceme, v momente keď to chceme a sme pod nadvládou neuspokojenej potreby. Iným slovom,  keď máte chuť na sladké, nemáte šancu  prísť na to čo skutočne potrebujete. Komanduje vás váš chtíč a ten sa (za vás) rozhodol že taká horalka a viedenská káva by to mohla vyriešiť. Preto si zlozvyk potrebujete uvedomiť kým ste daleko od nástrah z ktorých priberáte.

Ja od vás teraz chcem aby ste sa v tomto bode hýbali. Musíte sa premôcť, ísť si zobrať papier a niečo robiť – premýšľat a písať ak mám byť presná.
Dobre. Zoberte si teda teraz čistý papier. Myslím to vážne, je čas dať do pohybu zmenu a to čo ste si doteraz prečítali! Žiadne neskôr pôjdem hladať papier, až pohodlne dočítam. Nie, TERAZ!
 Preto su ludia tučný, lebo čakájú na neskôr až sa im bude chcieť urobiť zmenu. Ešte raz: nebudte pohodlný, choďte si zobrať papier (nie word v PC). Ja počkám..........
Bude to horšie, kus papiera a pero, kým sedíte je to najmenej čo musíte pre seba urobiť na ceste k trvalej zmene. Ja načase sa začať hýbať. Ísť si zobrať pero a papier je prvý krok na ceste k zmene. Choďte. Vážne. Ja počkám.......................

Ja počkám znamená, že nemáte ďalej čítať bez papiera!!!

.........................

Nepodvádzajte,  jediný kto na to nakoniec doplatí budete vy. Na námahu sa neumiera, to pohodlnosť vám ucpe cievy. Choďte si zobrať papier, pohyb! Ja počkám…….
.......................

Máte? Blahoželám. Musíte vedieť, že tí z vás čo sa naozaj zastavili, prekonali pohodlie a išli si po papier majú väčšiu šancu že naozaj schudnú. Tí čo naopak čítajú pohodlne ďalej naopak, svoje šance schudnúť znížia a sami seba sabotujú. Robite to pre seba, nie pre mna. Voľba je vždy na vás, to čo tu píšem vám bude na nič ak to sami nedáte pracne do praxe. Ja ani nik iný to za vás neurobí. Žiadne skratky. Musíte dospieť a prevziať zodpovednosť za seba, svoj sen a svoju váhu. Musíte s konečne uvedomiť, že čo robíte v každom okamihu, ovplyvňuje kým ste a koľko vážite. Zabudnite na to, že pohodlne schudnete. Môžte si prečítať všetky knihy sveta o chudnutí ale kým pri tom pohodlne sedíte a nepohnete zadkom a nezmeníte sa, ostanete aký ste. Vážite vela, lebo ste sa k tej váhe dopracovali pohodlnosťou. Kým na nej budete trvať, budete tam kde ste. Sotva s tým vybabrete natrvalo, aj keď si mylne myslíte že skratka a rýchla dieta stojí za pokus. Nevybabrete s ničím, vaše telo nakoniec vybabre s vami. Byť na vašom mieste IDEM SI PO TEN PAPIER a pero (ak ho ešte nemáte). 
Dobre. Pre tých, čo sa odhodlali pre zmenu a chcú poraziť svoju pohodlnosť (dokazom čoho je, že teraz majú pred sebou pero a papier po ktorý si došli a nie sa len natiahli či si pohodlne píšu na kraj knihy.).
Na vrch papiera pekne napísať toto: Moja „nezdravá rutina“ . Doplnte si zoznam tých vašich. Príkladov je veľa. Napríkald : potreba jesť sladké ku káve, jesť pri telke alebo pri PC, jesť v postely či neskoro v noci, jesť fast food, neraňajkovať, či dať si niečo sladké po jedle, povinnosť dojesť jedlo, či slabosť na sladké nápoje či alkohol, či potreba dochudcovať si jedlo majonézou, kečupom, soľou a podobne...je veľa vecí ktoré môžu za to že vyzeráte ako vyzeráte. Priznajte a vyspovedajte sa sami sebe z nich.

A vedľa každej rutiny si napíšťe odpoveď na to, čo túto rutinu podnecuje a spúšťa.
Je to hlad? Nuda? Zvyk? Nízka hladina cukru v krvi? Závisloť na čokoláde? Lebo to robia všetci ostatní. Potreba pauzy či úniku? Dočasné rozptýlenie? Nervozita. Únava? Chcem sa odmeniť? Hladám niečo príjemné?
Podelím sa s vami o jeden môj príklad. Ja sa zvyknem prejedať (jem viac ako treba) vždy keď som unavená a výdaj energie nie je v súlade s príjmom.... Keď cítim že mi ubúda síl, radšej idem spať a spím aj desať hodín, kým nedobijem baterky. Alebo si zdriemnem poobede. Vyhlásim stav vyčerpania keď jem kvalitné jedlo a nestrácam čas rozptýlením. V také dni urobím len to najnutnejšie a idem spať. Po pár dňoch som zvyčajne späť vo forme a potreba jesť viac zmyzne aj sama. 
Popremýšľajte teraz nad sebou a svojím zvykom a rutinami. Dopíšte si ich do tabuľky. Ja počkám....

Moja „nezdravá rutina“
Skutočný impulz, čo ju spúšťa.













KROK TRI: Výber si pre seba správnu odmenu.
Odmena a trest su dvá motivačné činitele. Omena je v našom slovníku niečo veľmi silné, čo nás hlboko uspokojuje a po čom túžime. Keby športovci nemali medaile, stupienky víťazov a rebríčky, pochybujem že by boli motivovaný k výkonom. 
Vy si ale musíte pre seba vybrať tú správnu a najlepšiu odmenu. Ako som písala, ak máte chuť na sladké, je to len odmena, ktorou sa snažíte si vyriešiť najakú potrebu. Potrebujete najprv pochopiť čo presne potrebujete. Čo spúšťa tu nezdravú rutinu. Ak viete čo je na vine, ľahko ju nahradíte tým čo naozaj potrebujete.

Napríklad namiesto sladkého ku káve, môžete túžiť po oddychu a vypnutí. Ak je to dôvod, nájdite si nejaký iný spôsob ako rýchlo vypnúť. Ja si zvyknem vyložiť nohy či si pod stolom v kaviarni vyzuť topánky (ja viem, ale je to rovnako príjemné a nepriberá sa z toho). Kým držím kávu, na chvíľu sa zastavím, zavriem oči, vydýcham sa a vyprázdnim si hlavu. Trvá mi to len pár minút - čas kým mi vychladne káva. A potom už nepotrebujem koláčik aby mi bolo dobre.
Možno ste unavený a chýba vam energia? V tom prípade by vám  mala stačiť tá káva, prechádzka na čerstvom vzduchu či ísť spať včas.
 Možno je dôvodom to, že mate hlad (smät)? Zajedzte si niečo zdravšie a pre vás lepšie. Je vela zdravých snackov. Ja mám vždy v chladničke obrovskú zásobu šalátov a zeleniny a v skrinke kopu semienok a orechov (a presne staneovený počet koľko ich môžem zjesť denne).  Keď pracujem doma a zrazu mám na niečo chuť, zvyčajne sa idem napiť vody. Ak to neprechádza urobím si šalát alebo odšťavým zeleninu.
Možno potrebujete prestávku alebo sa nudíte. Tak si ju doprajte. Občas mozog potrebuje pauzu v sústredení sa. Na tom nie je nič zlé, ale musíte mať alternatívu ktorá je ďaleko od kuchyne či bufetu. Prečítajte si knihu, zacvičte ľahký strečing, prejdite sa, skontorolujte mail, vypočujte si pieseň či pozrite na chvíľu televíziu…
Občas sa za hlad maskuje smútok či samota. Alebo ste maškrtný. Je veľa vecí čo sa tvári ako hlad, no jedlo ich nevyrieši.

 Sami sa musíte spýtať čo NAOZAJ postrádate. Ak netrpíte na podvýživu, sotva to bude jedlo. Vyberate si pre seba to najlepšie a najzdravšie. Ak viete čo vedie k nepsrávnej odmene, ľahšie nájdete nápravu. Stačí mať plán. Človek zvyčajne nerozmýšla, proste automaticky pokračuje v zlozvyku. Vy na ceste k atraktívnejšiemu telu musíte vedieť čo po vás vaše telo chce.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára