nedeľa 24. augusta 2014

Moja biblia chudnutia: inym slovom ako som schudla a co som sa za roky naucila o jedle

Moja priatelka ma poprosila aby som jej prezradila ako sa mne, celozivotnej gulicke podarilo schudnut. Zacala som jej pisat spravu az to vyustilo v tento blog…

Ja som cely zivot bola pri tele. Ako dieta, ako tenager, ako mlady clovek.…Inymi slovom, cele obdobie ked vasa identita stoji a pada na tom ako vas prijma a pacite sa okoliu som ja bola “ten neatrakticny tucko”. V tehotenstve sa moja vaha z dvojciferneho prehupla na trojciferne cislo a ja som presla cez pre mna magicku hranicu 100 kil. A najlepsie bolo, ze som vobec nevyzerala tucne. Ved som este stale mala tvary, len take stedrejsie.
Teraz, uz par rokov sa moja vaha hybe velmi blizko mojej “idealnej vahy” 65 kil (aspon tak mi to vyratali odbornici). 

Moja priatelka sa teda spytala aku zazracnu dietu drzim….nuz je nemam zazracnu dietu. Na diety ani neverim. Ale cosi co mi pomohlo mam: par prostych, ale aj kruto pravdivych pravidiel o chudnuti (ktorych nedodrziavanie sa vzdy mne aj komukolvek koho poznam vypomstilo).

1. Nikdy, nikdy a este raz nikdy NEROB zmeny ktore nemienis dodrziavat navzdy. Este raz precitat! Zabudni na skratky. Nefunguju natrvalo a ak chces byt chuda natrvalo, musis sa drzat zmien navzdy.

Vrcholom hluposti je mysliet si, ze na chvilku zatnem zuby, schudnem a potom sa vratim jest ako predtym….
vazis kolko vazis, LEBO si tolko toho zjedol a kym tak budes jest budes aj tolko vazit. To je matematika ziaden jojo efekt. Vazim kolko toho zjem a kym jem menej vazim menej ale hned ako sa vratim k pozieraniu vsetkeho na co mam chut tak sa vratim k povodnej vahe. Casto ma zaraza ako moze byt niekto tak kratkozraky a neuvedomit si toto? Jojo efekt je iba ospravedlnenie faktu ze po obdobi drastickeho a neprijmeneho odopierania, si sa vratil k povodnym zvykom a telo ti to zratalo aj s urokmi. 

Ja som nikdy dietu nedrzala, proste som urobila trvale zmeny v strave ktorych sa uz roky drzim a mienim sa ich drzat naveky. Nepochybujem ze ked sa vratim k “starym zvykom” vaha mi zas poleti hore a ja sa sice mozem tvarit ako obet jo-jo efektu ale ide skor o to, ze moje zvyky odrazaju moju postavu. Jojo efekt je dan za to, ze clovek che s vahou vybabrat a podvadza. Podvadza lebo si mysli ze existuju skratky. Ze na chvilku sa niecoho zriekne a potom sa vrati k starym zvykom a telo si to nevsimne. Telo neoklames. Telo to vie.
A zabudnite na genetiku. Moja mama a babaka boli pri tele, nie lebo gentika, ale lebo mali zle stravovacie navyky a jedine co som “zdedila” neboli tucne geny ale blby zvyk jest na co mam chut bez rozmyslu a kedykolvek. Zbavit sa zvyku “Dat si nieco ked mam chut” je asi prva zmena na ceste za chudsou postavou. 
Druha je zbavit sa vyhovoriek. Ja som schudla 15 kil na stredne vysokych davkach kortizonu (z ktoreho sa IBA pribera).
Je iba malo ludi ktory maju objektivny motiv preco neschudnu…zvysok hada rychle skratky a aliby.

2. Zabudni na komprimis.


“Iba tento jeden krat”, nefunguje! Ked uz si raz ustanovim “moje pravdila” tak nech su tie moje pravidla svate. 
Svojho casu som bola na vyletnej lodi. To uz bolo v case, ked som mala jasne zadefinvoane co jem a nejem. Vyletna lod je plna labuznickeho jedla, ako z najdrahsej a najvyberanejsej restauracie.  Zadarmo. Viac krat za den. Az do uplneho obzratia sa. Dodnes som na seba hrda ze som pokuseniu odolala a prakticky som radsej stravila dva tyzdne na salate a vlastnych zasobach quinoie a tofu. Keby som aj urobila kompromis, dnes by som uz davno zabudla na lakavu vuonu a chut, no ja si dodnes pamatam aka som silna a skvela, ze som odolala a neustupila ani len o omrvinku. Nie neochutnala som nic.
Mozete sa spytat preco. Odpoved je, ze iste dvere je lahsie nikdy neotvorit a iste povolenia si nedavat. Lebo ak raz ustupim, moje vnutorne maskrtne dieta bude drankat a v slabej chvili sa ani nenazdam a z jednorazoveho kompromisu bude nahlodane pravidlo a kila pojdu hore ani neviem ako.  

Iny odtien kompromisu je, ze nahradite co je “nezdrave” zdravou alternativou…to je tiez hovadina na N-tu. Myslim to vazne. Spominam si ako som raz stala v rade v jednom z tych bio-obchodov ktore tu mame. Predomnou stala asi 120 kilova teenagerka (aspon dufam ze to bola teenagerka inak si neviem vysvetlit tie reci co viedla). Okrem ineho sa stazovala ze sa jej nedari schudnut napriek tomu ze je vegankou (co samozrejme citila nutne zopakovat s patricnou nadradenostou a aroganciou). Pozrela som sa do jej kosika. Mala tam 3 vegan nutelly a obrovsky zasobu vegan majonezy…premyslala som na kieho paroma sa niekto stane vegan, ked potom stale je rovnakym sposobom len to kupi v inom obchode? To iste plati o light sajrajtoch. Iste veci nemaju zdravu alternativu a zbytocne hladate “lepsi” kompromis. Sajrajt je stale len sajrajt a navyse vas navadza na stare chodnicky. 

3. Ja mozem, ja mam aj volbu! Ale rozhodla som sa ze ja nechcem.

Pocas mojej vypravy za chudsim ja som dvakrat bola u dietologa. Raz som chodila do takeho toho centra kde dochadzate na kontroly kazdy tyzden. Bolo to uzitocne, lebo som sa vela naucila o principoch vyvazenej stravy. Su navyse ludia ktory naozaj neschudnu ak nemaju kotrolu a nemusia verejne konfrontovat svoje vysledky. Ja osobne doporucujem “kontorlu”, mat dozor pomaha. 
Na druhej strane mi nerobilo dobre mat zoznam toho co SMIEM a co nesmiem a nadovazok mat aj oznacene dni a hodinu kedy to smiem a v akom pocte. V istom bode som si povadal: “Pocuj draha, smies vsetko! Ja ti to dovolim. Ale mam ta rada a zalezi mi na tebe a tak ti z toho vsetkeho vyberiem to najlepsie, lebo sa o teba staram a zalezi mi na tebe.” A od vtedy neexistuje jedlo ktore nesmiem. Ja som sama sebe panom. Ale chcem byt sama seba najlepsim panom a tak si vyberam co je hodne vstupit do mojho tela. A existuje ohromne kvantum jedla ktore vedome nechcem, lebo je to sajrajt a ja si zasluzim lepsie. No jo, chudutie zo mna spravilo vyberaveho snoba!

4. Uvazuj! V ustach to budes mat chvilu, no v tele a na zadku roky.

A napriek tomu pocuvame jazyk a nie hlavu. Najhorsia, najhorsia mozna veta aku poznam je, ze moje telo vie co potrebuje. Pocula som ju tolko krat az sa stalo synonimom ignorancie. Keby tvoje telo vedelo co potrebuje a co je pre neho najlepsie McDonadl by nebol taky plny, ze ano.

Zratala som si to (pre potrebu tohto clanku) a mam 47 knih o jedle a zdravej vyzive. Ked sa pozriem na jedlo zvycajne viem co obsahuje a preco stoji alebo nestoji za to aby som tym zatazovala svoje telo. Su iste jedla o ktorych som sa este nerozhodla ci ich vezmem na milost alebo nie  (ako kavu ci olivovy olej). A su iste moje otazky (napriklad ohladne vitaminu K) na ktore mi nevedia odpovedat ani odbornici. 
Samozrejme kto ma pozna vie, ze nikoho neokradam o jeho slobodnu volbu jest co chce, ja nie som fanatik. 

Ale som si vedoma toho ze jedlo je dolezite pre zdravie a dobre fungovanie mojho tela. Takze ani omylom nepocuvam co hovori moj jazyk. Urcite nejem na co mam chut a nedoverujem mojim chutiam. Moj jazyk bude mat to jedla u seba iba chvilku. Sice prijemnu ale chvilku. Zvysok casu (hodiny ak nie dni v traveni a v tukovych zasobach aj roky) sa s tym potom bude musiet popasovat moje telo. Preco by ma mal teda komandovat nejaky maly uslintany sval?



5. Co teda jest?

Haha no a tu uz mlcim. Ked chcete mozme sa bavit o tom o com su rozne modne diety ale osobne by som sa im vsetkym vyhla.

Mozem povedat toto: ked vam niekto povie co, kedy a kolko MUSITE jest, podakujete sa utekajte co najdalej. Fakt. Ako niekto kto uz roky vramci relaxu cita knihy o zdravej vyzive mozem potvrdit toto: akekolvek jedlo, dieta a pristup ma vzdy pre a proti a to ze funguje neznamena ze bude fungovat pre vas. Ja neverim v universlany sposob stravy. Su ludia ktori umreli na Atkinsonovej a inych vysoko proteinovych dietach tak isto ako su ludia ktori na nich vyzdraveli. Su ludia ktori sa maju skvelo na vegan diete a su ludia ktorym ublizila.

Pre mna zlate pravidlo je toto: “Prvotne suroviny!”
Ma to viac ako jednu ingredienciu a pochadza to z fabriky? To je dobry dovod aby to clovek nejedol. Pre mna je jedlo o prvotnych surovinach. Ktore potom samozrejme skombinujem a uvarim. Ak to uvaril niekto iny, chcem vediet co do mojho jedla dal. Ak jem vonku, chcem vediet co je v mojom jedle. Polotovary, prefabrikovane jedla a mrazene veci su nieco co nie je hodne mojej pozornosti. Nejem polotovary. Nejem vyrobky. Nejem nahrazky. Jem jedlo- kvalitne (teda prevazne biologicke).

Som nedoverica voci bielej farbe: sol (trochu), cukor (nikdy) a rafinovana muka ci ryza (a cokolvek rafinovane) musi mat dobry dovod preco sa pretrca na mojom taniery. Mlieko a mliecne vyrobky maju uplny zakaz sa ku mne co i len priblizit (V mlieku nie je nic dobre. Je skodlive na tolko mnohych sposobov ze by si zasluzilo samotny clanok. Zabudnite na poucky o vapniku. Keby to bola pravda narody s najvyssou spotrebou mlieka by neboli statisticky aj na prvej priecke v pocte ludi trpiacich na osteroporosu, ze? Zoznam chorob ktorym napomaha je omnoho dlhsi. Zasluzis si lepsie ako mlieko, ktore navyse sluzi na to aby z teliatka vyrastla statna krava.)

Tuky a bielkoviny chcem, mozem a potrebujem, ale som narocna a vyberam si kvalitu. 

Surova strava je zaklad. Kvantum. Obrovse kvantum zeleniny. Kazdy den si odstavujem surovu zeleninu alebo si robim zelene smoothy. Neexistuje zelenina ktoru nejem. Par krat do tyzdna sa zastavim v oddeleni zeleniny a z kazdej si kupim par kuskov (ano tolko zeleniny zjem). A nie, nie som kralik, ked uz tak si radsej prestavujem gorilu. Poznate toho mohutneho a majestaneho primata? Aj on je iba na zelenine. 
Nehovorim ze teraz ma byt salat vas chlieb kazdodenny a nic ine. Pre mna je skor kazde jedlo doplnene aj surovou zeleninou.

Na druhej strane nie som velmi naklonena ovociu, lebo obsahuje cukor a ten zivy kvasinky takze som vcelku opartna s ovocim (tiez sa z neho pribera). Snad len citron, grep a ananas (kvoli istym protizapalovym zlozkam co obsahuje) ma u mna zelenu. A avokado, ktore je kazdodenne pritomne v mojej strave. 
Napad jest ovocie na konci jedla (tak isto ako jest ho na ranajky) je dost zly napad. Ked uz ovocie, daleko od inych jedal a male mnozstvo (aby vam nezacalo fermentovat v tele). 

Ja taktiez jem vela strukovin. A obylnin. Ale jem aj ryby (najradsej z miestneho trhu, co je vyhoda zivota pri mori). Ak je to smazene tak to asi nebudem jest, a ak to jedlo bolo zabite dlhym varenim, tiez zvazim aky ma zmysel tym zatazovat moje travenie. Ak je to plne tuku, predstavim si aku radost tym urobim mojej peceni (nulovu) a radzej to necham niekomu komu je jedno co zje - hlavne ze to pekne vyzera a dobre chuti. Ja a lepok mame velmi nevyvazeny vztah…casto sa mu vyhybam aj cele mesiace, lebo mi zhorsuje zdravotny stav ale taktiez bez neho neviem zit lebo som zavisla na cestvom, vonavom chlebe… a tiez ked idem jest von (co je velmi casto) jedine co mi vedia ponuknut je rozmarinova pizza.

Osobne si myslim, ze niekto moze pokojne jest masso (vobec s massom nemam problem, podla mna niektori ludia nemozu byt na vegetarienskej stave bez ujmy minimlane na psychike) ale tiez by som sa zamerala na kvalitu a spravnu upravu. Ak to masso pogybrim nejakou salsou, ci ho vysmazim v oleji (alebo to zviera zozralo viac liekov a hormonov ako cela vasa rodina dokopy) tak vam blahozelam, prave ste nasli dovod preco to nejest. Inak salama, pastika, parky a zmrazeny hamburger nie je prvotna surovina! Kup si radsej kus steaku alebo poctive file. Nie je pravda ze musis jest masso 14 do tyzdna… radsej kvalitne a menej ako sunt a stale.  

Vela veci v strave je moda. NEEXISTUJE jedno super zdrave jedlo. Zdrave je co je vyvazene a rozmanite! Vseliake Goji, Chia ci konopne semianka, bikarbona do vody a multivitaminy (od tych sa drzte co najdalej!) a ine napady su fajn pomocky (ja ich vsetky mam a pravidelne jem) ale ani omylom si nemyslim ze ma spasia. Spasi vas zdrava do velkej miery surova strava, zostavena z kvalitnych prvotnych surovin. Hrozne co? Ziadne skratky!

Jaj a posledna vec: “Ak chcete schudnut, musite jest.” Myslim to vazne. Ak bude clovek jest 3 krat denne ci menej, telo sice zo zaciatku schudne, ale velmi vas pocin neoceni (a vrati vam to v podobe rozhodeneho metabolismu a stavu “nudze a stradania” do ktoreho sa prepne a ulozi si vsetko co sa bude dat na casy ked sa rozhodnete dat mu este menej. Su ludia ktori naozaj priberu aj z jablka ktore si vydesene telo odlozi na horsie casy. Telo je naprogramovane tak aby prezilo aj obdobie hladu a tym padom aj vasu najnovsiu “zarucenu dietu”).
Na druhej strane dnes jeme akoby sme mali oslavu kazdy den. To co zje dnesny clovek v minulusti ludia jedli na Vianoce a na Velku noc...a my sa tak obzierame 365 dni v roku. Vydeseni z moznej podvyzivy (lebo vozit sa dopravnym prostriedkom a sediet cely den na riti chce poctivu porciu kalorii, aby nas nieco v strave nahodou nechybalo).
Faktom je, ze clovek (toboz dnes) ani omylom nepotrebuje tolko jedla kolko si myslime ze “musime” zjest. Vyvazena striedmost je na mieste.

Tak asi tolko k mojej biblii chudnutia. Ak sa vam nedari schudnut, asi nieco z vyssie spomenuteho nedodrziavate a myslite si ze ked obidete pravidlo nic sa nestane (hold, sup sup precitat si opat druhy bod). Vlastne telo nebabrete, ono ta vidi a vie co si do seba narychlo nasukala ked sa nik nedival :-D

Toto nie su moje rozumy a ja nemam patent na rozum. Mam skusenost a mam vasen pre vsetko co sa toci okolo zdrvaj stravy...jaj a potom este rada citam a hromadim vedomosti na vsetko pre a proti a urobim si moj striedmy nazor na vec :-D
Cokolvek zarucene je zaruka blabolu a snahy obabrat ma ci zarobit na mne.  Opat raz RYCHLE SKRATKY NEFUNGUJU!!! Nikto sa nevyzerie zo dna na den a dolu to tiez nepojde len preto ze vas nadvaha prestala bavit alebo lebo ide leto.
Ideal je pol kila z tyzden...Samozrejme ze mozte aj viac, ale otazka je: a potom ked dosiahnete svoju vahu, co urobite? Vratite sa konecne slobodne k starym zvykom?
V tom pripade ste nepochopili ani len prvy bod...S vahou mozte vybabrat, ale telo nakoniec vybabe s vami...

Jaj a posledny bod: ked chcete schudnut, cvicenie (pravidelne a vyvazene) tiez nie je zly napad. Je lepsie hybat sa pravidelne na nizkej urovni ako sa zmasakrovat na vysoko intenzivnom cviceni. RYCHLO je opat len ekvivalent skratky a to co? NEFUNGUJE....

Moje ja: Kedysi a teraz

viac info tu: tu

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára